22 Februari 2011

CIRI - CIRI ANAK BEKEPERLUAN KHAS.

1. Tidak dapat mengenalpasti, memahami atau membezakan perkara asas berdasarkan kategorinya. contohnya anjing, kucing, ayam adalah haiwan, seluar, baju, stokin adalah pakaian, merah, biru adalah warna dll.
2. Tidak dapat berkomunikasi dgn baik. Penyebutan patah perkataan tidak jelas, sukar utk mencari perkataan yg mengekspresikan perasaanya/kemahuannya.
3. Sukar memahami / memberi respon kepada dua atau lebih arahan dalam satu masa. Cth, Ikmar ambil pemadam itu dan berikan kepada cikgu... Ambil pemadam 1 arahan, berikan kpd cikgu arahan ke 2.
4. Tiada perasaan. Tidak menunjukkan keterujaan, ingin tahu, keseronokan dalam kebanyakan perkara atau situasi.
5. Sukar untuk memegang benda-benda kecil, membutang baju.
6. Sukar mengawal diri apabila marah atau kecewa.
7. Sukar memegang pensel dan gunting dengan betul.
8. Sukar melakukan aktiviti memanjat, membaling-menyambut bola, menendang-menahan bola, berbasikal, melompat, berjalan lurus atau berlari.
9. Sukar memberi fokus pd satu-satu perkara.
10. Mengelak untuk berinteraksi dgn org lain. tidak mahu berkawan.
11. Bermasalah dalam pengurusan diri seperti mencuci tangan, memakai baju dan membersihkan diri selepas membuang air besar/kecil.
*****Ciri-ciri ini adalah secara general saja. Biasanya berlaku pada usia yang tidak sepatutnya. Contohnya anak sudah berumur 6 tahun namun kemahirannya masih pada tahap umur 3 tahun.
DAN APA YG PERLU DILAKUKAN???
1. Berjumpalah dengan doktor pakar untuk pastikan samada anak itu betul2 bermasalah atau sebaliknya. Ini perlu bagi menentukan anak itu ada masalah pembelajaran atau pendengaran atau kedua-duanya.

(Petikan dari blog ceritarasahati)

1 ulasan:

  1. Alhamdulillah, satu usaha yang membantu meringankan tugas saya dalam mencari topik berkaitan pendidikan khas di Malaysia ini.
    .
    sekadar makluman, pihak kami akan mengadakan satu konvensyen berkaitan pendidikan kanak-kanak.
    Berita baik buat ibubapa yang prihatin.
    Adakah anak anda sangat hyperaktif atau kerap mengalami tantrum kritikal tanpa alasan yang munasabah?
    Kami ingin berkongsi kepada anda satu penemuan terbaru oleh Prof Dr Norsiah iaitu NEUROTHERAPY. Dari terapi ini terdapat satu hasil kajian yang menakjubkan telah diperolehi dari kalangan anak-anak Autism dan ADHD etc ialah rangsangan dari menggunakan ayat-ayat Al-quran tertentu terbukti mampu menenangkan anak-anak ini secara drastik dengan menukar gelombang otak mereka ke frekuensi gelombang Alpha.
    Berminat untuk mempelajari teknik tersebut ??
    .
    ini adalah konvensyen yang akan diadakan pada hujung bulan April 2016 ini.
    antara panelnya ialah Dr Hasnah Toran sendiri beserta beberapa panel yang memang pakar di dalam dunia pendidikan kanak-kanak masa sekarang.
    boleh call @ whatsapp +60 16-215 4015
    maklumat lanjut, layari : goo.gl/DhdCZy

    BalasPadam